dinsdag 13 augustus 2013

Boek 3 : IQ140



IQ140 -Dirk Bracke en Herman Van Campenhout
Samenvatting
Lauren die een jaartje hoger zit in het middelbaar is hoogbegaafd. Ze voelt zich een buitenbeentje in de klasgroep. Evelien is haar beste vriendin de enige met wie ze graag optrekt en aan wie ze alles kan vertellen. Evelien heeft het ook niet gemakkelijk, zowel op school als thuis is de situatie problematisch.  Op het schoolbal leert Lauren de hoogbegaafde Jonathan kennen, op wie ze meteen verliefd wordt. Ook Jonathan is niet populair in zijn klas en hij zou liever een lager IQ en meer vrienden hebben.   Een pijnlijke gebeurtenis op het galabal verstoort hun beginnende romance. Ze hebben de nodige twijfels bij hun relatie, zeer typisch voor  “het puberdom”.  Dan duikt er een naaktfoto op van Lauren. De grote vraag is wie deze foto genomen heeft en daarna verspreid heeft.


Ervaringsverslag
Op aanraden van een vriendin ( die ook leerkracht Nederlands is) heb ik mijn eerste “Bracke” achter de kiezen. Net zoals bij het boek van Helen Vreeswijk moet ik ook hier vaststellen dat het over  “pesten” gaat, over de jongerencultuur  met heel de problematiek van anonieme berichten, stalking, onechte vriendschappen.
Ik vind zowel “De stalker” als” IQ140” iets te problematisch, de hoofpersonages leven in een keiharde bijna schrijnende realiteit. Na wat opzoekingswerk heb ik vastgesteld dat deze populaire auteur zich al vaak heeft vastgebeten in harde thema’s.
Voorlopig ben ik nog geen “Bracke”-fan maar daarvoor moet ik misschien nog enkele van zijn boeken gelezen hebben…
Wat ik wel zeer interessant vond- vanuit het oogpunt van leerkracht- is de problematiek en de kenmerken van hoogbegaafdheid.


Achtergrondinformatie
Metatekst 1
 Bij de eerste 3000 exemplaren zat ook een boek over Dirk Bracke (Dick Bracke, een portret)Het portret van Dirk Brack wordt geschets door Herman Van Campenhout ( ook jeugauteur)door middel van vraag en antwoord via mail.  In de laatste mail wordt verteld hoe het boek tot stand is gekomen.
P93. Afwisselend hebben we zo ieder een hoofdstuk geschreven en zonder veel af te spreken, hebben we elkaar blijkbaar zo goed aangevoeld dat het één verhaal geworden is. Eén keer is Dirk in mijn hoodstuk ingebroken om een bepaalde richting uit te gaan, één keer heb ik een hoofdstuk van hem een andere draai gegeven, maar dat waren echt kleine ingrepen die ons niet boos of gefrustreerd hebben gemaakt.
Uit heb boek heb ik vernomen dat de uitgeverij Abimo het initiatief heeft genomen om een  PORTRET-reeks te lanceren over bijzondere  jongens en meisjes en dat beide auteur aan een nieuw boek begonnen zijn.

Metatekst 2
Voorbeeld van differentiatie voor hoogbegaafden van de site www.hoogbegaafdvlaanderen.be
Deze tekst is een samenvatting van de lezing die Danielle Verheye gaf op de studiedagen rond het thema "Hoogbegaafd, een probleem?" die op 19 oktober en 1 december 2005 doorgingen naar aanleiding van de opname van een aantal fiches rond hoogbegaafdheid in de Werkmap Leerzorg.
Dit artikel werd naar aanleiding van deze studiedagen reeds gepubliceerd op de website van
LetOp. YW.
Danielle Verheye
’t Kofschip BS GO, Edegem
Historiek
’t Kofschip startte een aantal jaren geleden met een beleid naar hoogbegaafden toe. Door een toestroom van hoogbegaafde leerlingen, bestond er een aantal jaren de mogelijkheid met leefgroepen te werken
waarin de hoogbegaafden werden gergoepeerd.
Vanaf het schooljaar 2004-2005 werd resoluut het roer omgegooid, en werd de hoogbegaafdenwerking geïntegreerd in de gewone klassen. Dit was een bewuste keuze van de school.
Basis: twee sporen-beleid
Twee pijlers dragen de HB werking van deze school:
Een doorgedreven differentiatie in de klas, zodat ook HB leerlingen:
  • zich dagelijks leren inspannen
  • ook leren omgaan met falen
Een specifieke zorg in de klim-op-klas
  • waar aandacht is voor contact met ontwikkelingsgelijken
  • waar leren leren op het eigen niveau mogelijk is
  • waar leren samenwerken en samen spelen aandacht krijgt
  • waar leren omgaan met verliezen een plaats heeft
Differentiatie in de klas
    • Wiskunde: koppeling van Plustaak en Somplex aan de basiswiskundemethode
    • Taal: verrijkingstaken uit Plustaak, Taaltoppees, Taalmeesters...
    • Andere vakken: zonodig een extra verrijkingsmap
Opmerking: deze verrijking is VERPLICHT en komt in de plaats van inoefening of herhalingsoefeningen uit de basismethode.
Klim-Op-Klas
Net zoals zwakkere leerlingen in een klim-op-klas begeleid worden, gaan de
hoogbegaafden naar hun eigen klim-op-klas.
De twee groepen hebben elk 6 lesuren per week toegewezen gekregen uit
het lestijdenpakket.
Voor hoogbegaafden betekent dit dat elke graad telkens 2 uren klim-op-klas
krijgt.

Selectieve verhaalanalyse
Vertelstandpunt
Opvallend in dit boek is dat er een auctoriële verteller is soms vanuit het perspectief van Lauren,soms vanuit het perspectief van Jonathan. Ik vind dat wel een leuke schrijfstijl omdat het verhaal meteen duidelijk wordt en je de handelingen van de personages beter begrijpt.
Deze perspectiefwisseling gebeurt pas bij hoofdstuk 2 (het hoofdstuk dat geschreven is door Herman  Van Campenhout)


Structuur/opbouw/spanning
Door de wisseling van perspectief wordt de verhaallijn soms even onderbroken en brengt je terug naar dezelfde situatie en geeft je dezelfde scène vanuit een ander standpunt
Dit stoorde mij soms omdat ik als lezer toch wil dat het verhaal vooruitgaat.
De spanning wordt langzaam opgebouwd, in het eerste hoofdstuk wordt het hoofdpersonage geschetst en in het twee Jonathan daarna begint de problematiek van verliefd zijn, populair zijn in de klas, pesten en het uitzoeken wie de foto heeft gemaakt.
De zoektocht naar de dader wordt mooi opgebouwd en er worden verschillende personages verdacht gemaakt. Dat Evelien uiteindelijk de dader is, is de ontknoping van het spanningsveld.
Het laatste hoofdstuk is zeer kort en had voor mij nog iets uitgebreider gekund. Ik vind het ook jammer dat van school veranderen als enige oplossing wordt voorgesteld.

Een link naar de leerlingen
Op het boek staat 14+ maar dit boek is zeker  ook in de eerste graad interessant om te behandelen.
Rond het thema hoogbegaafdheid wordt nog niet veel gedaan. Indien er in de klas een hoogbegaafde leerling zou  zijn , kan het ook wel delicaat zijn om dit boek voor te stellen.
Als verwerkingsopdracht stel ik het volgende voor:
Een interview met…
Er zijn twee interessante nevenpersonages nl. Evelien en Lander
De lln. mogen per twee een fictief interview afnemen van één van deze  nevenpersonages.
Er mogen vragen gesteld worden die alleen met de verhaallijn in het boek te maken hebben. De lln.
mogen ook kiezen of ze een artikel maken voor de rioolpers of een kwaliteitskrant.
De lln. moeten rekening houden met de verhouding van het nevenpersonage tot het hoofdpersonage.
In dit geval moet de jaloezie (en spijt) van Evelien en Lander in het interview naar voor komen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten